söndag 14 september 2014

30års tårtan

Ville göra en tårta som kändes som Mike, alltså inte så mycket marsipan och Så hade jag i hallon, banan, vaniljkräm och vanlig grädde som han gillar. Tårtan är täckt med en marängsmörkräm med blåbär. Så.himla.god! Och så mycket lättare att jobba med än vanlig smörkräm.  Jag värmde 4äggvitor och 200g strösocker över vattenbad samtidigt som jag vispade för hand. Tills det såg ut som snor typ. Hällde över det till elvispskålen och körde på hög effekt i typ 7 min tills det svalnat. Då blandade jag i bitar av 250g rumsvarmt smör och vispade till slät smet och så rörde jag i en barnmatsburk med blåbärspure. Man jan säkert ha i nån droppe röd hushållsfärg för en mer rosa tårta. Denna färgen är väll sådär.. Men som sagt, himla god. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar